Szkoła to nie tylko miejsce, gdzie zdobywamy wiedzę, ale również przestrzeń do odkrywania fascynujących zjawisk, które kształtują naszą rzeczywistość. W klasie 6a odbyła się niezwykła lekcja, która połączyła historię z informatyką, otwierając uczniom oczy na subtelności dezinformacji w erze cyfrowej.
Na tej ekscytującej lekcji uczniowie mieli okazję uczestniczyć w online webinarze pod tytułem „Dezinformacja”. Lekcję poprowadziła ekspertka NASK, która przedstawiła nie tylko historię dezinformacji, ale także ukazała, w jaki sposób świat cyfrowy wpływa na jej rozwój i rozprzestrzenianie.
Lekcja rozpoczęła się podróżą przez różne epoki historyczne, ukazując, jak dezinformacja była wykorzystywana w przeszłości do manipulowania społeczeństwem. Uczniowie dowiedzieli się o zmyślonych wydarzeniach, fałszywych narracjach i propagandzie, które kształtowały oblicze historii. Następnie przenieśliśmy się do współczesności, aby zobaczyć, jak nowoczesne technologie, zwłaszcza internet, stworzyły nowe możliwości rozprzestrzeniania dezinformacji.
Interesującym elementem lekcji było ćwiczenie praktyczne, podczas którego uczniowie samodzielnie analizowali różne informacje online pod kątem wiarygodności. Dzięki temu doświadczeniu zrozumieli, jak łatwo można być wprowadzonym w błąd przez fałszywe informacje i jak istotne jest rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia. Uczniowie zapisywali informacje na udostępnionym czacie spotkania.
Unikalność tej lekcji wynikała z doskonałego połączenia faktów historycznych z dzisiejszym wyzwaniem dezinformacji. Uczniowie nie tylko poznali kawałki historii, ale także zaczęli rozumieć, jak dezinformacja wpływa na ich codzienne życie, zwłaszcza w świecie online.
Teraz pozostał czas na podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i refleksjami na temat tego, jakie mamy narzędzia do rozpoznawania dezinformacji. Wszyscy opuścili lekcję z głębszym zrozumieniem, jak ważne jest rozwijanie umiejętności analizy faktów i informacji w erze informacyjnej.
mgr Agnieszka Miodek Wiktorzak
mgr Ewelina Majewska Pyrkosz