Troszczymy się o naszych uczniów wspominając słowa Jana Pawła II:
„ …Dziecko jest źródłem nadziei. Mówi ono rodzicom o celu ich życia, reprezentując owoc ich miłości. Pozwala również myśleć o przyszłości…”
Castel Gandolfo, 1979 r.
W naszej szkole gabinet pedagoga jest miejscem gdzie, uczniowie znajdują zrozumienie, akceptację, wysłuchanie.
Najważniejszym celem pracy pedagoga szkolnego jest zapewnienie opieki pedagogicznej uczniom oraz zapewnienie wsparcia rodzicom i nauczycielom. Podstawowymi zadaniami w codziennej pracy pedagoga, dzięki którym cel ten może zostać realizowany, są:
praca z uczniem:
- diagnoza potencjalnych możliwości ucznia,
- diagnoza trudności emocjonalnych ucznia poprzez obserwację w klasie, wywiad z rodzicem lub nauczycielem oraz wykorzystanie technik projekcyjnych,
- indywidualne zajęcia z uczniami (relaksacyjne, rozwijające, korygujące, wspomagające),
- zajęcia z klasami – integracyjne, psychoedukacyjne, profilaktyczne, wychowawcze, rozwijające kompetencje społeczne,
- rozmowy terapeutyczne oraz grupowe zajęcia o charakterze terapeutycznym i socjoterapeutycznym z uczniami,
- prowadzenie skrzynki, do której uczniowie mogą wrzucić napisane przez siebie listy z problemami,
praca z rodzicem/ opiekunem:
- indywidualne spotkania z rodzicami o charakterze psychoedukacyjnym,
- poradnictwo wychowawcze oraz konsultacje rodzinne,
- udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich,
- udzielanie wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych, kierowanie do specjalistów – w zależności od potrzeb,
- przygotowywanie dla rodziców ulotek i artykułów o treściach psychoedukacyjnych na wybrane tematy (np. nadpobudliwość psychoruchowa, dysleksja, rozpoczęcie nauki w szkole, uzależnienia, agresja, itp.),
- prowadzenie zajęć warsztatowych dla rodziców pragnących rozwijać swoje umiejętności wychowawcze w ramach „Szkoły dla Rodziców”,
współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami i pedagogiem szkolnym
- wywiady na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego uczniów,
- konsultacje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań z wychowawcami i pedagogiem szkolnym,
- interwencje wychowawcze,
- udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
Drogi uczniu!
Jeśli:
- jesteś nieśmiała/ ły i bardzo chcesz to zmienić,
- źle czujesz się w swojej klasie,
- masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać,
- czujesz się samotny,
- masz jakiś sekret/ tajemnicę a może sukces… i chcesz się tym z kimś podzielić, czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/ wpadłeś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są złe),
- ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
- masz inne problemy w relacjach z rówieśnikami lub osobami dorosłymi (rodzicami, nauczycielami),
- masz trudności w nauce,
- martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
- boisz się chodzić do szkoły,
- często boli cię głowa albo brzuch chociaż jesteś zdrowy,
- masz problem z kontrolowaniem agresji,
- często „wybuchasz” i tracisz równowagę,
- zrobiłeś cos, czego bardzo żałujesz,
- nie wiesz jaką szkołę średnią wybrać lub co robić w życiu,
- po prostu chcesz o coś spytać albo pochwalić się
przyjdź – razem spróbujemy sobie z tym poradzić.
Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje problemy nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Inni też mają problemy. Wszyscy ludzie je mają. Jesteś odważna/y, bo umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.
Drogi rodzicu/ opiekunie!
Jeśli:
- zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, a Ty nie wiesz dlaczego,
- martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
- niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
- coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
- Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
- chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
- nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem się coś dzieje (ma problemy z koncentracją, ma trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, ma trudności
z przestrzeganiem dyscypliny, jest lękliwe lub wycofane itd.), - Twoje dziecko zachowało się tak, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku,
- chcesz zasięgnąć porady dotyczącej instytucji świadczącej pomoc dziecku i rodzinie, a także placówek specjalistycznych (diagnostycznych i leczących), nasza szkoła współpracuje m.in.z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1 przy ul.Piłsudskiego 114 w Sosnowcu
http: //www.poradnia.sosnowiec.pl/
przyjdź – razem spróbujemy się temu przyjrzeć.
Moja praca bez Twojego udziału nie przyniesie dużych efektów. Pewnie czasem Cię dziwi, niepokoi, a może nawet złości, że zapraszam Ciebie na rozmowę. A może obawiasz się, że będziesz oceniany jako rodzic. To są zupełnie naturalne odczucia. Jako rodzic/ opiekun jesteś najważniejszy dla swojego dziecka i dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie starali się znaleźć rozwiązanie.
Możliwy także kontakt telefoniczny pod nr sekretariatu szkoły: 796 131 212
Drogi nauczycielu/ wychowawco!
Jeżeli opisane poniżej sytuacje mają miejsce w Twojej klasie lub podczas Twoich lekcji, proponuję spotkanie. Może ono pomóc Tobie i Twoim uczniom.
- klasa jest słabo zgrana lub występują w niej problemy wychowawcze,
- byłeś/aś świadkiem bójki, pobicia, groźby, przezywania, oczerniania,
- zachowanie ucznia zmieniło się na gorsze lub zaobserwowałeś/aś inne wzbudzające Twój niepokój objawy u swojego ucznia,
- uczniowie wagarują, rozmawiają na lekcjach,
- masz trudności z przeprowadzeniem lekcji,
- do klasy trafia nowy uczeń.