Laboratoria Przyszłości

logo-Laboratoria_Przyszłości_poziom_kolor (1)

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

Laboratoria Przyszłości – Nowoczesne Wyposażenie dla Naszej Szkoły

Nasza szkoła podstawowa zyskała nowoczesne wyposażenie zakupione w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”.

Sprzęt ten wspiera edukację na wielu przedmiotach, w tym:

  • Edukacja wczesnoszkolna
  • Fizyka
  • Chemia
  • Geografia
  • Przyroda
  • Informatyka
  • Język obcy
  • Język polski
  • Matematyka
  • Plastyka
  • Technika
  • Zajęcia dodatkowe

Zakupione wyposażenie wykorzystywane będzie zarówno podczas lekcji, jak i zajęć dodatkowych, także podczas uroczystości szkolnych, przedstawień teatralnych, dni otwartych i działań promocyjnych.

Zakupione urządzenia i pomoce dydaktyczne: drukarka 3D Banach School, długopisy 3D, filamenty PLA w różnych kolorach
zestawy do nauki programowania, robotyki, stacje klejowe i lutownicze, oscyloskop, mikroskopy, sprzęt fotograficzny, zestawy nagłośnieniowe.

Zakupione pomoce dydaktyczne umożliwiają prowadzenie nowoczesnych, angażujących lekcji oraz warsztatów, rozwijając u uczniów umiejętności praktyczne i technologiczne. Laboratoria Przyszłości to inwestycja w przyszłość naszych uczniów i ich lepsze przygotowanie do wyzwań współczesnego świata.

logo-Laboratoria_Przyszłości_poziom_kolor (1)

Projektowanie modeli 3D: Uczniowie korzystali z drukarki 3D Banach School pakiet, aby projektować i drukować modele przestrzenne, co rozwijało ich umiejętności w zakresie modelowania komputerowego i precyzyjnego wykonania.

Tworzenie trójwymiarowych projektów: Wykorzystując długopisy 3D Banach walizka – PEN 3D, uczniowie tworzyli przestrzenne projekty artystyczne i techniczne, co umożliwiło im lepsze zrozumienie zasad projektowania 3D.

 

Nagłośnienie uroczystości szkolnych: Gimbal ręczny, bezprzewodowy zestaw audio i przenośny system wzmacniający wspierały organizację i nagłośnienie szkolnych uroczystości, rozwijając umiejętności organizacyjne uczniów.

Programowanie robotów: Uczniowie programowali roboty Fable Explore i Fable Go, ucząc się podstaw programowania oraz rozwijając umiejętności rozwiązywania problemów i kreatywnego myślenia.

Budowa i programowanie robotów: Roboty Fable Explore i Fable Go zostały użyte do nauki programowania ruchów i reakcji na czujniki, co umożliwiło uczniom tworzenie zaawansowanych projektów technicznych.  Uczniowie intensywnie angażowali się w programowanie robotów Fable Explore i Fable Go, co stało się kluczowym elementem zajęć z informatyki. Dzięki tym robotom, uczniowie mieli okazję nauczyć się podstaw programowania w praktyczny i interaktywny sposób. Programowanie robotów obejmowało naukę tworzenia algorytmów, które sterowały ruchem robotów oraz ich reakcjami na różne bodźce. Uczniowie opracowywali skrypty umożliwiające robotom wykonywanie złożonych zadań, takich jak pokonywanie przeszkód, reagowanie na czujniki, czy interakcja z otoczeniem. Proces ten rozwijał ich umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów, kreatywnego myślenia oraz analitycznego podejścia do zadań. Programowanie robotów wymagało również współpracy w grupach, co dodatkowo wzmacniało umiejętności komunikacyjne i zespołowe uczniów. Dzięki pracy z robotami Fable, uczniowie mogli zobaczyć bezpośrednie rezultaty swojej pracy, co zwiększało ich motywację do nauki i rozwijało zainteresowanie nowymi technologiami.

 

 

Tworzenie makiet i kolaży – Kreatywne projekty artystyczne: Pistolet do klejenia na gorąco był wykorzystywany na lekcjach plastyki do tworzenia makiet, kolaży oraz przestrzennych kompozycji artystycznych, co pozwalało uczniom eksperymentować z różnymi technikami. Używając pistoletu do klejenia na gorąco, uczniowie tworzyli złożone prace plastyczne, łącząc różne materiały i techniki artystyczne.

Rodzinne sesje fotograficzne: 

W ramach wykorzystania nowoczesnego sprzętu zakupionego w Programie Laboratoria Przyszłości, nasza szkoła zorganizowała rodzinną sesję fotograficzną, która stała się doskonałą okazją do uchwycenia wyjątkowych chwil rodzinnych. Do realizacji tego projektu wykorzystaliśmy różnorodny sprzęt, który umożliwił stworzenie profesjonalnych i estetycznych zdjęć.

Głównym narzędziem sesji fotograficznej był aparat fotograficzny, który zapewnił wysoką jakość obrazów i precyzyjne uchwycenie detali. Dzięki niemu udało się zrealizować zdjęcia o wysokiej rozdzielczości, które doskonale oddały emocje i atmosferę rodzinnych spotkań. Do uzyskania odpowiedniego oświetlenia i eliminacji cieni wykorzystaliśmy zestaw oświetleniowy. Dzięki różnym źródłom światła mogliśmy dostosować warunki oświetleniowe do potrzeb każdej sesji, co zapewniło równomierne i profesjonalne efekty na zdjęciach. Gimbal ręczny pomógł w stabilizacji kamery podczas dynamicznych ujęć, co zapewniło płynność ruchów i eliminację drgań. To narzędzie było szczególnie przydatne podczas filmowania rodzinnych interakcji oraz tworzenia dynamicznych materiałów wideo Statyw zapewnił stabilność aparatu podczas dłuższych ekspozycji i umożliwił precyzyjne kadrowanie zdjęć. Dzięki niemu mogliśmy wykonywać zdjęcia w trudniejszych warunkach oświetleniowych, bez ryzyka poruszenia obrazu. Użycie blendy okrągłej pozwoliło na odbicie światła i rozjaśnienie cieni, co znacząco poprawiło jakość zdjęć, szczególnie w przypadku portretów. Blenda była idealnym rozwiązaniem do kontrolowania oświetlenia na zdjęciach plenerowych. Lampa błyskowa była używana do doświetlania scen, zwłaszcza w warunkach słabego oświetlenia. Pozwoliła na uzyskanie lepszej ekspozycji i wydobycie detali, które mogłyby zostać utracone w naturalnym świetle. Dzięki dużej pojemności karty pamięci, mogliśmy bez obaw rejestrować wszystkie materiały fotograficzne z sesji. To zapewniło nam wygodę i bezpieczeństwo podczas pracy. Rodzinne sesje fotograficzne, zorganizowane z użyciem powyższego sprzętu, były nie tylko okazją do uwiecznienia pięknych chwil, ale także praktycznym zastosowaniem nowoczesnych narzędzi w realnych warunkach. Uczniowie, angażując się w projekt, mieli możliwość nauki obsługi profesjonalnego sprzętu i rozwijania swoich umiejętności w zakresie fotografii i produkcji wideo.

 

Dokumentowanie wydarzeń szkolnych: Sprzęt fotograficzny i zestaw oświetleniowy były używane do tworzenia fotorelacji z przedstawień szkolnych. Poniżej przedstawienie „Jasełka” w wykonaniu uczniów naszej szkoły podstawowej.

 

Prezenty i upominki z druku 3D dla seniorów z pobliskiego Ośrodka Seniorów: Z okazji dnia Babci i Dziadka najmłodsi wykonali piękne upominki z okazji ich święta. Była to doskonała lekcja życzliwości, szacunku i empatii dla uczniów, lekcja technologii dla seniorów, którzy byli pod dużym wrażeniem własnoręcznie wykonanych z 3D upominków.

 

Przygotowanie dekoracji na wystawy rękodzieła: Długopisy 3D i drukarka 3D były używane do tworzenia wyjątkowych projektów na szkolne wystawy rękodzieła, co pozwoliło uczniom prezentować swoje umiejętności artystyczne.

Tworzenie materiałów promocyjnych: Nauczyciele i uczniowie korzystali z zakupionego sprzętu do tworzenia profesjonalnych materiałów, które były wykorzystywane w promocji szkoły.

Dokumentowanie wyjazdów: Używając sprzętu fotograficznego uczniowie dokumentowali swoje wyjazdy, co było okazją do uwieczniania wspomnień i budowania szkolnej fotogalerii.